Psychomotorický vývoj dítěte z pohledu antropologie, 1.díl


Všude na světě se matky dozvídají informace o načasování vývoje dětí buďto od svých matek, porodních bab nebo také od lékařů a z knih. Pozorují, zda děti v určitém věku získávají patřičné dovednosti, zejména ty, které jsou pro jejich kulturu důležité.
V kulturách, kde se používají formální rutinní procvičování a nácviky určitých dovedností, jsou matky více naladěny na sledování milníků, pro které je dítě "trénovano".
Tak například sezení je velmi důležité pro matky v Ugandě, protože reflektuje společenské chování a je požadováno pro speciální ceremonii, při které dítě získá jméno.
Chůze je důležitá jak pro matky v Ugandě, tak pro malijské matky, protože je spojena s věkem odstavování a nácviku samostatné hygieny u dětí.
Když německé matky sledovaly videa s nahrávkami formálních rutinních cvičení, které s dětmi provádějí kamerunské matky, komentovaly pouze nezvykle drsné zacházení s dětmi, ne jejich motorické dovednosti.
Naopak když kamerunské matky sledovaly videa s nahrávkami německých matek, hrajících si s malými dětmi ležícími na zádech, dělaly poznámky o nedostatku motorických stimulů. Byly naprosto šokovány, že německé matky netrénují s dětmi sezení a chůzi, a obávaly se, že jejich děti budou opožděné.

Na obrázku jsou kamerunské děti, které denně takto přinášejí vodu, zdroj picafric.com



Další díly série:

2. díl
3. díl
4. díl
5. díl
6. díl
7. díl

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Proč se děti při nošení uklidňují?

Dětské kyčle a nošení dětí na těle

Biologické předpoklady nošení dětí aneb proč je přirozené nosit děti vertikálně